sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Elämäni emämoka?


Taas tässä vähän ollut hiljaiseloa. Lähinnä siksi, että yritän totutella tähän uuteen elämään ja tilanteeseen. Olen ollut nyt kotona siis jo kaksi viikkoa, mutta ei kuulu mitään hyvää mihinkään suuntaan. Ja siitäkin syystä en ole paljoa jaksanut kirjoitella, että olen vain niin raivoissani itselleni siitä, etten vain kuunnellut omaa sisintäni ja tehnyt päätöksiä sen mukaan. Jos saisin nimittäin j-pussini takaisin niin ottaisin sen heti paikalla ja lähtisin vaikka vähän shoppailemaan. Tällä hetkellä en pysty nimittäin tekemään mitään... Hyvä jos edes koiran kanssa pääsen pienelle lenkille ja sekin on niin tuskaisaa, että yritän vältellä moista mahdollisimman pitkälle.

Avanteen vaihtohommelit on menneet tosi hyvin tässä jo pidemmän aikaa, mutta nyt siihenkin tullut stoppi ja vietän vessassa lattialla maaten tunnin tai vähän enemmänkin kun alkaa pyörryttää, ällöttää, ahdistaa ja kaikkea mahdollista. Niin ja se ei tietysti auta, että mahassa olevasta reiästä tulee koko ajan paskaa. Tämä avanne on jotain niin hirveää, etten toivoisi tällaista edes sille pahimmalle vihamiehelleni. Henkistä ja fyysistä kidutusta päivästä toiseen. Katsotaan miten pitkään tätä jaksaa, ennenkuin romahtaa täysin. Pahinta on se, että en enää usko, että tilanne tästä kovin paljoa paranee. Avanteen haavat ei sulkeudu ennenkuin se saadan tiiviiksi ja niin kauan kuin siinä on haavoja, sitä ei saada tiiviiksi...

Nyt olisi taas muutamia sanoja sanottavana henkilöille, jotka ovat blogiinikin kirjoitelleen siitä, miten naurettava ja tyhmä olen ollut avanne pelkojeni kanssa. Kun kyllä LAPSIKIN osaa avanteen kanssa elää ja olla onnellinen... Niinpä. Harmi vain, että me kaikki kun ei olla samanlaisia. Nyt voin siis saada jotain pientä nautintoa siitä, että voin sanoa sekä lääkäreille, kirurgille ja muille, että "Minähän sanoin!" Mutta aika pieni nautinto kaikesta tästä tuskasta. Kuten sanoin, nyt ainakin tuntuu, että olen tehnyt elämäni emämokauksen suostuessani avanteeseen. Ja katsotaan nyt mitä käy sitten kuntoutustukien sun muiden kanssa kun minähän olen täysin "terve", joten ei kait ole mitään syytä maksaa minulle tukiakaan... Että näin taas tällä kertaa.

5 kommenttia:

  1. Harmi että koet ettei tilanne voisi muuttua.
    Näin hoitajana haluaisin kysyä muutaman kysymyksen johon ei tarvitse tietenkään vastata!
    Kuinka usein hoidat avannetta?
    Mitä hoitovälineitä sulle on annettu sen avanteen hoitamiseen (niitä, kun sattuu olemaan paljon)?
    Hoidatko avanteen ennen ruokailua vai ruokailun jälkeen?

    En halua alkaa pätemään enkä jeesustella mitään turhia.
    En myöskään voi sanoa tietäväni miltä susta tuntuu..

    Mä haluan vielä toivottaa oikein paljon tsemppiä ja jaksamista. Mä toivon että tää kaikki muuttuu sulle vielä hyväksi!

    VastaaPoista
  2. Minun avanteeni ongelma on se, että se on puolittain ihon alla koska suolta ei riittänyt tarpeeksi, jotta se olisi saatu nostettua kunnolla vatsan pinnalle. Eli uloste tulee suoraan iholle laittoi siihen mitkä tahansa pastat tai muut kommervenkit päälle. Korjausta tms. Asialle ei voi tehdä, koska tosiaan sitä suolta kun ei vain saa sen ylemmäs. Vaihdan tällä hetkellä avannesidoksen kaksi kertaa päivässä, koska se alkaa vuotaa melkeinpä heti kun sen olen laittanut. Käytössä on convexit, pastat, puuterit, pastarenkaat, haavansuoja-aine, kosteuttava ja deisinfioiva geeli sekä hopeateippi tai mikä lie systeemi nyt nimeltään onkaan. Avanteen ympärillä on kolme suurta haavaumaa joista isoin on juuri siinä yläosassa mistä se uloste tulee. Ja avanteen hoidan yleensä aamulla, mutta koska siinä ei pysy laitteet niin hoidan sen silloin kun tarve iskee, eli alkaa kirvellä niin pahasti etten enää kestä sitä kipua. Kunnollista avannetta tästä ei koskaan tule, joten joudun tappelemaan haavojen sun muiden kanssa lopunelämääni. Toki tilanne voi sen verran parantua, että pääsen edes liikkumaan jos nyt nuo pahimmat haavat saisi hoidettua pois, mutta niitä on nyt "hoidettu" viimeiset 3 vko:a ja aina vain menevät pahemmaksi. Alkaa toivo pikkuhiljaa hiipua kokonaan pois.

    VastaaPoista
  3. Heippa!

    Löysin blogisi vasta äskettäin. Oli niin sydäntäriipaisevaa luettavaa mitä kirjoitat että haluan lähettää lämpimät tsempitykset sinne!

    Olen 29-vuotias, avanteen myöskin omistava nainen ja vaikka olenkin saanut oman avanteeni jo lapsena, olen käynyt läpi omat helvettini. Mutta elämä muuttuu helpommaksi, usko minua! :)

    Tuohon avanteen hoitamiseen parhaimmat vinkit saanet toki sairaalasi avannehoitajalta, mutta neuvon rohkeasti kokeilemaan eri merkkisiä tuotteita, niissä levyissä on oikeasti tosi paljon eroja että mikä sopii kenellekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, avannehoitaja on ollut kyllä suurena apuna mutta eivät hekään toki ihmeisiin pysty (valitettavasti). Ja sitä kovasti toivon, että helpommaksi tässä vielä muuttuisi tämä touhu mutta aina vain tuntuu kaikki menevän vain huonompaan suuntaan. Kun vaan jaksaisi odottaa ja katsella rauhassa.

      Poista
  4. Juu, melkein saman kuvion kävin itse läpi reilu vuosi sitten. Mulle vaan muistivat kertoo,että kun J-pussi on ollut voi suolen pituus olla vähän nafti. Minä sain jonkun käsittämättömän ihotulehduksenkin avanteen ympärille ja iho tihkui kudosnesteitä.kuten arvata saattoi ei sidokset pysyneet lainkaan. Eli kakkaa oli joka paikassa. Multa ompelija persuksen umpeen ja oli muuten kipeempi kun maha. Mulla tosi pitkään oli kipua avanteen alueella, tunne oli kuin joku olisi koko ajan vetänyt suolta ulospäin. Mulla tais joku 3 kuukautta mennä ennenkuin pystyin toimimaan suht koht normaalisti. Pitkään jouduin kaikenmaailman korotus renkaita ja pastoja ja ja jne.käyttämään. Nyt olen töihin palaillut, sairaslomaa yli puoli vuotta oli. Kertaalleen tukkeumankin sain ilokseni. Vieläkin välillä mietityttää teinkö oikean päätöksen. Jännintä oli,kun itse hoitoalalla olen. Luulin olevani sinut asian kanssa ja ymmärtäväni ja osaavani. Mutta ei tod niin ole mennyt. Toivottavasti tämä pian muodostuu tavalliseksi elämäksi. Tsemppiä!!!!

    VastaaPoista