perjantai 9. maaliskuuta 2012

Henkisen paskan heittoa.

Tänään olin taas pitkästä aikaa Leikkiksessä,  jossa siis yleensä oleskelen ja touhuilen arkisin. En ole nyt käynyt ollenkaan pariin viikkoon koska jaksaminen, sekä henkinen, että fyysinen, on täysin lopussa. Se ei ala kauhean aikaisin, mutta koska aamupäivät on minulle kaikista vaikeinta aikaa, on sinne lähteminen aina työn ja tuskan takana. Tänään sitten sovittiin ohjaajien kanssa, että menen sinne kolmena päivänä viikossa ja kahdentoista maissa, ettei tarvitse stressata sitä aamun vessaravausta, etenkin jos ei ole yöllä saanut yhtään nukuttua. Jäi jotenkin muutenkin tosi hyvä fiilis koko tapaamisesta. Jotenkin pelkäsin, että sieltä alkaa ensimmäisenä, että "miksi et ole tullut tänne, ja aiotko edes tullakaan, jos et niin sitten pitää ilmoittaa ettei enää tule" jne. Mutta tosiaan mitään tuohon liittyvää ei tullut ollenkaan puheeksi. Ohjaajat jotenkin tosi hyvin tajusi tilanteeni ja oli tosi myötätuntoisia. Sanoivat myös nätisti, että sen huomaa kyllä, että olen poissa ja että moni minua siellä ikävöi, myös he. Tuli tosi kiva fiilis, oikeasti jossain joku minuakin odottaa :D

Sanoivat myös siitä, että on tosi hyvä kun siellä käyn, koska moni siellä on niin kietoutunut omaan itseensä, että silloin on hyvä oppia empatiaa toisia ihmisiä kohtaan ja nähdä, että jollain menee tosi huonosti ja silti sitä jotenkin aina pärjää. Vähän, että saa uutta perspektiiviä siihen omaankin olemiseen. Minulle tuli tosi sellainen olo, että minut halutaan sinne oikeasti, ja hyväksytään tämä vamma osana minua (toisaalta pakkohan se on hyväksyä kun ei siitä eroonkaan pääse XD).

Tuli myös puhetta siitä avanteesta. Oli koko ajan itku kurkussa kun siitä puhuttiin. Sekin oli vaihteeksi ihanaa, että ohjaajat molemmat tosiaan olivat sitä mieltä, että kyllä se avanne on tosi iso ja paska juttu, ettei tarvitse tuntea vaan kiitollisuutta siitä, että jotain tälle tilanteelle voi edes tehdä.  kyllä monet sen kanssa oppii elämään ja avanteen kanssa elämä on melkein samanlaista kuin normaalistikin. Mutta kun se ei vain mene ihan noin helposti. Jotenkin helpottavaa kuulla, että saan olla surullinen, vihainen ja vittuuntunut  tilanteeseeni, eikä aina tarvitse vaan sanoa hymyssä suin, että kyllä jollain menee varmasti huonomminkin kuin minulla. Varmasti meneekin, mutta se ei minun tilannettani helpota. Samalla tuli jotenkin sellainen tajuaminen itsellekin, että niin kyllä tämä sairaus vaikuttaa tosi paljon elämään ja psyykkeeseen.  Vaikka sitä yrittää olla ajattelematta ja yrittää ottaa päivän kerrallaan jne. Mutta onhan se helvetin rankkaa. Elämäni on muutenkin heittänyt ihan häränpyllyä muutaman vuoden sisään ja tunnen olevani ihan eri ihminen kuin se joka ennen olin. Tahtoisin niin takaisin siihen entiseen, mutta sinne en tule pääsemään, tuskin koskaan. Pakko siis yrittää löytää jotain sellaista mistä voin nauttia juuri nyt, jotain mielekkyyttä päiviin.

Tajusin myös sen, että ilman läheisiä ystäviäni, jotka on seisoneet rinnallani koko tämän paskan ajan (tiedätte kyllä ketä olette ;)),en olisi nyt tässä. Minua tuskin olisi enää. Suurin ilon aihe minulle kuitenkin on (miehen ja koiran lisäksi) ystävät jotka tuo sellaista normaalin tuulahdusta tähän elämääni. Ystävät antavat minun olla sellainen kuin olen, sairauksineni ja vammoinen mutta eivät kuitenkaan ole suureen ääneen surkuttelemaassa, että "voi voi, on se varmasti kauheaa, voi raukkaa buhuu". Tottakai sellaista lohduttelua ja empatiaakin kaipaa, mutta eniten ihan vain sitä, että saa olla "normaalisti" ystävien kanssa ja puhua tyhmistä asioista :D

Tästä tuli nyt tällainen ihmeen "I will survive" hömpötys, mutta pakko kait sitä on joskus sellaistakin scheissea jauhaa :P

Kiitos teille, että olette olemassa etenkin Morre ja Haihattelija <3

5 kommenttia:

  1. Kyllä mä nyt vähän voivottelen, kun tuli pala kurkkuun ja tippa linssiin tätä lukiessa. Aina yritän olla tukena ja tosiystävänä joka elämän hetkessä mukana. Ja tosiaa, sitä itekin ajattelen etten surkuttele vaan ollaan niinkuin ollaan ja jos menee paskasti niin sitten menee ja sen suremiseen on oikeus. Vaikka en osaakaan yhtään tietää millainen olo sulla on sun sairauden kanssa, niin voin yrittää myötäelää sitä omien kokemusten kautta.
    Toivottavasti ollaan muuton jälkeen enemmän yhteydessä, on ikävä <3

    VastaaPoista
  2. <3
    En sano muuta, ettei mun maine mene. Johan mua luultais joksikin ällösöpöstelijäksi ;)

    Life is a shit and then you die!

    VastaaPoista
  3. Ohan se kipeenä olemiin välil aika paskaa, varsinki ku on kroonisesti kipee, mut mitä sitte. Pääsee täält pois jos haluu, mut mä ainaki vittuillakseni oon täällä muitten harmina vaikka elo on välillä todella raskasta ja tekis mieli luovuttaa.
    Nimim. 44-v kipeenä ollu.

    VastaaPoista
  4. Heipparallaa, onko sulla muuten joku tietty syy, ettet tahdo avannetta? Vai oliko niin, että sulla oli sellainen jo ollut, ja kokemukset ei olleet hyviä? Mua kiinnostaisi tämä tieto, koska sairastan itsekin koliittia ja asia saattaa joskus olla ajankohtainen. Tosin toivon, että ei olisi..

    Paljon voimia ja tsemppiä!!

    VastaaPoista
  5. Partapappa: kyllähän sitä pois pääsisi, mutta en voisi tehdä sellaista perheelleni. Ei olisi mitään järkeä lähteä ja jättää peräänsä vain vielä enemmän tuskaa muille kuin mitä itse on kokenut. Kaisa: Tarvitseeko siihen oikeasti jonkin tietyn syyn ettei halua avannetta? Minusta se on vain liian kahlitseva henkisesti sekä fyysisesti. Mutta tämä on vain MINUN mielipiteeni ja kokemukseni asiasta. Ja tosiaan minulla on ollut vuoden verran avanne ollessani 16-vuotias ja jo silloin päätin, että jos avanne jää pysyväksi ovat päiväni luetut. Onneksi se ei jäänyt pysyväksi vaan vuoden kuluttua se saatiin leikkauksella poistettua. Tiedän, että on ihmisiä jotka elävät onnellisena avanteen kanssa, mutta tiedän myös, että minä en olisi yksi heistä. Etenkin kun itsetuntoni on muutoinkin nollissa ja tunnen oloni aikamoiseksi vammaiseksi monsteriksi. Avanteen kantajalta tarvitaan rohkeutta ja ainakin jonkinlaista itsetuntoa joista minulla ei ole kumpaakaan. Joten olen omalla kohdallani avanne vastainen, mutta samalla on hienoa kun toiset ihmiset löytävät uuden elämänhalun avanteen kanssa. Tulipas nyt pitkät jorinat, toivottavasti ymmärsti edes puolia sepustuksestani XD

    VastaaPoista