perjantai 25. tammikuuta 2013

Laulajasta looseriksi...

Heipparallaa taas! nythän tässä tulee oikein postausta postauksen perään. Mutta tänään taas tein lempipuuhaani, elikkäs lauleskelin korkealta ja kovaa omassa rauhassa. Lemppareita ovat Christina Aguileiran kappaleet koska niissä on kivasti haastetta ja ne sopivat mielestäni hyvin minun äänelleni. MUTTA nyt tuli kyllä paha mieli :(

Raotetaan nyt sen verran tilannetta, että olen siis opiskellut klassista laulamista 16 vuotiaasta 22 vuotiaaseen ja sanoisin, että se on oikeasti ainoa asia jonka osaan ja jossa olen lahjakas (älkää käsittäkö väärin, on varmasti miljoonia jotka pystyy ihan samaan kuin minä, mutta laulu on se minun ainoa lahjakkuuteni jossa voin sanoa olevani ainakin suht hyvä ja omaan todella laajan äänialan). Mutta kun muutin tänne helsinkiin oli pakko jättää laulutunnit pois koska nehän ovat aika kalliita eikä minulla vain ollut rahaa jatkaa rakasta harrastusta. Ja elämä on vienyt paikkaan jossa minulla on vielä vähemmän rahaa alkaa taas harrastaa.

Nyt se mistä tuli paha mieli. Olen ihan tukossa. Siis en flunssainen, vaan ääneni on ihan tukossa. En enää saavuta korkeita nuotteja joihin olen pystynyt ja ääneni tulee todella nopeasti käheäksi. Tiedän, että tämä kaikki johtuu siitä, etten ole harjoitellut. Lauluakin pitää harjoitella jotta siinä on hyvä, ei riitä pelkästään, että pysyy nuotissa. Mutta nyt vain tuntuu siltä, että olen menettänyt sen ainoan itselleni todella rakkaan ja tärkeän asian... Olisi tärkeää siis päästä laulamaan enemmän ja säännöllisesti mutta minne? Ilmaisia kuoroja ei oikein löydy, ellei oteta huomioon kirkkokuoroja ja niihin ei kyllä ole kiinnostusta yhtään. Lisäksi, en halua kuulostaa itserakkaalta, mutta haluaisin kuoroon jossa olisi oikeasti ihmisiä jotka ovat harrastaneet laulamista ennenkin, mutta onko minulla varaa valita. Toisaalta, jos lähtisin opiskelemaan englantia, en lähtisi opiskelemaan sitä ensimmäisen luokan tasolta vaan paljon paljon korkeammalta, joten sama pätee tähän laulamiseen. Mutta miksi se on  niin vaikeaa löytää mitään paikkaa jossa laulaa? Koska kaikki maksaa? En osaa vain etsiä?

Toinen haave olisi, että löytäisin kaverin joka haluaisi laulaa kanssani. Toistaiseksi en vain sellaista ole löytänyt jonka kanssa voisi oikeasti harjoitella ja laulaa suht säännöllisesti (Morren kanssa kyllä ollaan laulettu <3 Mikä onkin aivan ihanaa vaikka kärsinkin aivan hirvittävästä ramppikuumeesta, jopa kavereiden kesken). Bändiä tuskin itselleni tulen koskaan löytämään eikä se soololaulaminen ainakaan tätä nykyä suju ramppikuumeeni takia. Haaveet oopperalaulajankin urasta on kuopattu jo syvälle juurikin tuon ramppikuumeen takia. Muutoin kyllä näkisin itseni ehdottomasti lavalla kiekumassa vaikka Karita Mattilan vierellä :D

Mutta jopa tapauksessa, näin tänään... Vähän on suru puserossa kun on antanut äänensä mennä niin sumppuun :( Ihan tietysti oma mokaksi. Pitäisi vain laulaa enemmän...

Tässä muuten muutamia ehdottomia suosikkejani itse laulettavaksi:

Christina Aguilera; You lost me
Christina Aguilera; Hurt
Sarah Brightman; Hijo De La Luna
Leona Lewis; Run
Lara Fabian; The Dream Within

6 kommenttia:

  1. Oletko katsonut työväenopiston laulutunnit? Vilkaisin, että kursseja on monenmoisia ja hinnat pyörivät 30-60e välillä (hinta sisältää siis 36 oppituntia, ei yhtä).
    Huippuopetusta huipputyyliin se ei varmaan ole, mutta on edes jotakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo olen katsellut, mutta sieltä ei ole vain löytynyt mitään kovin fiksua. Mitään huippuopetusta en kaipaakaan, mutta jos osaan hommat paremmin kuin itse opettaja, niin ei siitä opetuksesta oikein saa mitään...

      Poista
  2. Mun blogilta saa hakea sydämen, jos haluaa :D

    VastaaPoista
  3. Kun itse aikoinaan muutin opiskelutienoolta takaisin Helsinkiin, törmäsin samaan ongelmaan. Olin laulanut yliopistoni naiskuorossa ja ohjelmisto oli mukavasti poppiin/kevyeen musiikkiin kallellaan. Kun tulin Helsinkiin en oikeen mistään löytänyt kuoroa jossa EI laulettaisi klassista tai hengellistä musiikkia. Sitäpaitsi oikeastaan olisin halunnut lauluyhtyeeseen, mutta sellaisia ei noin vain löydykään :( Yksi popparikuoro kyllä lopulta löytyi, mutta minua ei sitten kelpuutettu koelaulun jälkeen, vaikka meni mielestäni ihan hyvin. Kannattaa googletella paljon eri hakusanoilla ja pitää silmällä netissä musiikkifoorumeita yms. ilmoitustauluja. Ja mennä rohkeasti johonkin kuoroon mukaan vaikka ohjelmisto ei osuisi ihan täysin omiin toiveisiin. Sitä kautta voit luoda laulututtujen verkostoa, ja ehkäpä päästä mukaan johonkin vasta aloittavaan lauluyhtyeeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tosiaan, minulle sopisi kuorona mikä vain, ei tarvitse olla välttämättä juuri klassista tms. Yksi ongelma minulla myös on se, että en osaa lukea nuotteja. Moniin kuoroihin, joihin pääsee vain vähän kokeneemmat laulajat, laitetaan enemmän melkein arvoa sille, että osaa sitä teoriaa ja osaa lukea nuoteista. Joten vaikka olisi kuinka mahtava laulaja, niin tuo nuotinluku on sellainen jonka vuoksi monen kuoroura katkeaa lyhyeen. Nuotinlukua sitten oppii vain teoriatunneilla jotka on meikäläiselle täyttä hepreaa, kokeiltu on :D

      Poista